Blogs,  Informatief,  Mijn leven

Thuis blijven, hoe doe ik het?

Bij veel mensen zijn de dagen nu compleet anders, doordat ze niet mogen werken, thuis moeten werken en misschien kinderen thuis hebben zitten die ook les gegeven en vermaakt moeten worden. Ook bij mij ligt mijn structuur helemaal overhoop. In deze blog vertel ik hoe ik daar mee om ga en hoe ik nu mijn dagen in plan.

Voor veel mensen is het heel lastig dat hun structuur nu niet meer klopt, voor mensen is dit nog lastiger, omdat de meeste mensen met autisme (en andere stoornissen) vaak veel structuur en duidelijkheid nodig hebben. Ik merk dat ik het best lastig vind om mijn draai goed te vinden, eigenlijk is alles wat ik normaal in mijn planning had weggevallen of gaat dat nu op een andere manier, bijvoorbeeld dagbesteding is weggevallen omdat ik verkoudheidsklachten heb en therapie en woonbegeleiding gaan nu ineens via videobellen. In het begin was ik heel erg aan het balen dat ik niet naar mijn werk kon, ik was zelfs af en toe gewoon boos op de situatie. Maar al gauw begon ik te merken dat ik mijzelf in een negatieve spiraal aan het trekken was, wat natuurlijk helemaal niks oploste. Daarom ben ik zelf gaan plannen en heb ik bepaalde afspraken gemaakt.

Ik videobel elke dag, behalve woensdag en het weekend, met mijn woonbegeleidster. De tijdstippen wisselen wel per dag, maar het geeft mij genoeg rust dat ik weet dat de afspraak er is. Tijdens deze momenten bespreken we hoe het met mij gaat, of ik ergens tegenaan loop, hoe gisteren is geweest en hoe mijn dag er uit gaat zien qua planning. Verder praten we ook nog over leuke dingen, zodat we het ook een beetje positief kunnen houden.

Daarnaast heb ik besloten om bezig te gaan met mijn blog. Ik had hier bijna geen tijd meer voor doordat mijn weekschema best wel druk was met afspraken, dagbesteding en therapie. Nu dit allemaal weg valt heb ik weer tijd voor mijn blog. Ik mis mijn dagbesteding nog steeds enorm hoor, maar dit vang ik nu dus op door met mijn blog bezig te zijn en leuke blogs te maken voor jullie.

Ook ga ik elke dag even een stukje wandelen en doe ik om de dag een work-out of yoga. Omdat ik nu veel thuis zit, heb ik minder beweging, wat weer voor onrust zorgt. Dus het helpt mij enorm om beweegmomenten in te plannen. Als ik ga wandelen zorg ik er wel voor dat ik ergens heen ga waar weinig mensen zijn, zodat ik niemand kan aansteken (mocht ik het virus bij mij dragen) en een ander mij ook niet kan aansteken. Die minimaal 1,5 meter afstand is momenteel heel belangrijk!

En als laatste heb ik voor mijzelf een dagplanning gemaakt. Ik heb een algemene planning die ik als leidraad kan gebruiken om een dag in te kunnen plannen. Deze kan je zo maken zoals voor jou handig is, maar ik zal hem hier even delen:

  • 8:30-9:30 opstaan
  • 9:00-10:30 de dag opstarten
  • 10:30-12:30 huishouden
  • 12:30-13:30 lunchen en rusten
  • 13:30-15:00 bezig met mijn blog
  • 15:00-15:30 wandelen
  • 15:30-15:45 rusten
  • 15:45-17:00 hobby’en
  • 17:00-18:30 avondeten.

Tijdens het inplannen van mijn dagen houdt ik mij niet precies aan deze planning, maar het is voor mij een fijne richtlijn. Ook heb ik 2 dagen per week dat ik geen huishouden doe. Ik laat op deze dagen ook wat meer de planning los en doe waar ik zelf zin aan heb.

Dit is hoe ik het thuiszitten momenteel vol houdt. Werken jullie ook met een planning? En hebben jullie nog andere tips? Laat het weten bij de reacties! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *